Home > Politik/Isu semasa > Aduhai Pak Hitam

Aduhai Pak Hitam

Salam.

  1. Saban hari kita disajikan dengan berita tentang perihal karenah Pak Hitam yang kini membanjiri Malaysia. Pak Hitam yang dimaksudkan disini ialah orang yang datang dari benua Afrika. Saya tidak mengamalkan dasar Apartheid, apatah lagi racisma terhadap mereka yang berkulit hitam. Malah saya pun bukanlah cerah sangat.
  2. Cuma timbul persoalan di benak saya, apakah tujuan utama mereka datang ke sini? Saya tidak pasti jika kedatangan mereka ini menyumbang kepada peratus kehadiran pelancong asing ke Malaysia. Apakah tiket mereka datang kesini? Pelajar?Pelawat?Pelancong?ataupun sekadar menjadikan Malaysia sebagai markas atau modus operandi bagi sindiket yang mereka dalangi?
  3. Saya juga ingin tahu apakah ketirisan yang dilaporkan oleh TV3 dalam 2 minggu kebelakangan ini melalui slot Buletin Utama benar-benar berlaku? Saya menjangkakan jawapannya ialah ia benar-benar berlaku.
  4. Saya pernah berkesempatan berbual dengan salah seorang warga Afrika di Metro Prima, Kepong. Kawasan ini merupakan kawasan hangat dan banyak komuniti Pak Hitam di sini. Saya bertanyakan tentang tujuan dia datang ke Malaysia. Pak Hitam ini memberitahu yang dia adalah pelajar di kolej swasta di KL. Saya lihat kad pelajarnya, tiada kualiti langsung! Ianya sama seperti kad bergambar yang di’laminate’kan.
  5. Apa kejadah ini semua? Saya tidak kisah jika kerajaan Malaysia mahu menjadikan Malaysia ini hab untuk segalanya, termasuklah hab pendidikan. Apabila ianya menjadi hab bermakna kita akan didatangi oleh orang-orang dari seantero dunia. Tetapi pada masa yang sama kerajaan perlu memikirkan adakah secara totalnya kita sudah bersedia untuk menjadi hab?
  6. Secara fizikalnya mungkin ianya ada. Malaysia tiada masalah dari segi menyediakan infrastruktur; samada dalam bidang pendidikan mahupun sukan, tiada cacat celanya. Pada masa yang sama kita juga bersedia dari segi mental dan fizikal untuk menghadapi kehadiran-kehadiran orang asing ke tanah air kita ini.

    Padang awam dimonopoli Pak Hitam, ibarat perlawanan Nigeria lawan Cameroon

  7. Realitinya sekarang dapat dilihat dengan jelas tanpa selindung. Kadar gejala sosial terus meningkat, kes jenayah hasil perbuatan dan tindakan warga asing terus meningkat, bilangan pengedar dadah di kalangan rakyat tempatan yang ditangkap di luar negara kerap dilaporkan sejak akhir-akhir ini, serta pergaduhan antara rakyat tempatan dan Pak Hitam ini.
  8. Tertanya-tanya adakah perundangan negara terlalu longgar? Atau sistem pengambilan pelajar antarabangsa yang terlalu lemah? atau ianya dikaburi dengan wang dan mahukan keuntungan(IPTS) melalui jumlah yang ramai datang menuntut di kolej mereka?
  9. Malaysia-Hab Pak Hitam.
Categories: Politik/Isu semasa
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

